24 Ocak 2017 Salı

Windows Sunucuları kim Restart ettiğini nasıl anlarız ?

Merhaba, yönetmekte olduğunuz windows tabanlı sunucu sayısı fazlaysa ve aynı zamanda yönetmekte olduğunuz windows sunucuların üzerindeki uygulamaların her birinin süreç sahibi kişi ve grupları yine sayı olarak fazlaysa yönetim olarak biraz işiniz zor demektir.  Böyle bir ortamda bir de sunucularınız üzerinde uygulama sahibi kullanıcılarınıza Local Adminlik gibi haklar vermişseniz mecburi nedenlerle bazen istemediğiniz durumlarla karşılaşabilirsiniz. Örneğin bir sunucunuz var üzerinde çok kritik bir uygulama çalışıyor. Ve Bu sunucunun üzerindeki uygulamanın sahipleri aynı zamanda sunucunun localin de admin hakkına sahipler. Bir gün size sunucunun birisi tarafından restart edildiğini söylediler ve sizden kim olduğunu öğrenmenizi istediler.
Böyle bir durumda bir süreç kesintisi ve buna bağlı olarak bazı mali kayıplar ortaya çıkacağı için pek hoş bir durum gibi gözükmüyor. Şimdi gelelim bu kontrolü nasıl yapacağımıza.

Kullanıcılarınız ister domain userlarıyla sunuculara bağlanıp işlemler gerçekleştirsin ister local user accountlarıyla işlem gerçekleştirsinler yapılan çoğu işlem  Event Viewer aracına yani olay görüntüleyiciye yansır.  Aşağıdaki örneğimizde   Ozgur Senerdogan isimli  domain userımız  Server01 isimli sunucunun localinde admin yetkisine sahip.


Server1 isimli sunucumu restart ediyorum.


Saat 12:14 de restart ettim. Ve kullanıcım  CMD ekranında gördüğünüz üzere  ozgur.senerdogan  kullanıcısı.
Sunucum açıldıktan sonra  Start > Run >  eventvwr.msc   komutuyla event viewer aracını çalıştırıyorum.
Windows Logs > System logları alanına geliyorum ve  Filter current log seçeneğini seçiyorum.
Event  id olarak 1074 değerini giriyor ve Ok diyorum.



Sarı ile işaretli alanlarda gördüğünüz üzere   1074 id li eventta açıklayıcı bilgi yer almakta.
Hangi userın hangi zaman diliminde sunucuyu restart ettiği bilgileri mevcut.
Peki işlemimiz restart değil Shutdown olsaydı. Yani shutdown –s  komutunu verseydik o zamanda yine aynı event id yi aratarak kontrol sağlayabilecektik. Aşağıda örnek ekran görüntüsü paylaşıyorum. Sunucuyu ozgur.senerdogan kullanıcısıyla  shutdown ettim ve yansıyan bilgiler aşağıdaki gibidir.


Peki  suddenly shutdown dediğimiz windows üzerinden değilde  makinenin elektriğini keserek kapanmış olsaydı bunu nasıl anlardık yine Event viewer aracı üzerinden   System loglarını kontrol etmemiz gerekir. Fakat aratacağımız event id kodu 1076 olmalı.
Aşağıda daha önceden sunucuyu power off yapmıştım onun uyarısı mevcut.


faydalı olması dileğiyle.








2 yorum:

Unknown dedi ki...

sunucu da kimin ne dosya sildiğini nasıl görebiliriz?

Özgür Şenerdoğan dedi ki...

Merhaba, success ve failure auditleri inceleyebilirsiniz.

VMware ESXI Custom Vendor ISO

 Merhaba, HPE Lenovo Dell gibi üreticilerin fiziksel sunucularına ESXI kurmak isterseniz Üreticiye özel hazırlanmış Custom ESXI ISO'Ları...