8 Ocak 2017 Pazar

ADAXES ile Active Directory Yönetimi ve Otomasyonu Bölüm 2.

Merhaba,  yazımızın ilk bölümünde  okuduğunuz üzere ürün hakkında bilgi sahibi olmuş, kurulum detaylarını inceleyerek kurulumu gerçekleştirmiş ve ürünü çalışır hale getirmiştik. Yazımızın bu bölümünde  ürünün kurulum sonrası açılması veya kapatılması gereken Güvenlik riski oluşturabilecek noktalarını detaylarıyla  ele alacağız, ardından ürünü yönetmeye başlayarak kimlik yönetimi delegasyonu sonrasında  Approval requestler oluşturarak ilerleyeceğiz.  İlk bölümü okumayanlar için önerim okumaları yönünde. Dilerseniz sözü fazla uzatmadan işlemlere devam edelim.
ADAXES kurulumundan sonra en büyük özelliği ve güzelliği diyebileceğimiz işlevi Web tabanlı yönetiliyor ve erişilebiliyor olmasıydı. Bildiğiniz üzere özellikle çok uluslu firmalarda IT Altyapı ürünleri çoğunlukla delegasyonlarla yönetilir ve her IT çalışanının IT personeli olmasına rağmen bazı Altyapı servislerine ve konsollarına erişmesi pek istenen ve önerilen bir durum değildir. Bu yüzden IT ürünlerini yönettiğimiz 3. Parti yazılımlar son yıllarda web tabanlı gelmeye başladı ve web tabanlı gelen yazılımlarlada yapacağımız kısıtlamalarla birlike  IT çalışanlarımızın erişmesi gerektiği veya gerekmediği noktaları çok fazla editleyebilir hale geldik. ADAXES ürünü kurulduktan sonra web tabanlı erişimini herkese açık hale getiriyor bu default bir özellik.
Bakın isterseniz bir kullanıcımızla bu özelliği inceleyelim.

Örnek kullanıcımız Hasan Dimdik.  ADAXES ürünü üzerinde ve DC üzerinde hiçbir yetkisi yok.


Şimdi Hasan Dimdik kullanıcı ile önce ADAXES  Web İnterface Administrator paneline girelim.


Üstteki resimde gördüğünüz üzere Hasan Dimdik kullanıcı ile  ADAXES admin paneline hiçbir yetkisi olmadığı halde giriş yapabildim.

Şimdi bir de Helpdesk paneline giriş yapalım.


Görüldüğü üzere bu alanada giriş yapabildim. Fakat herhangi bir işlem yapmayı denesem  Access is denied hatası alacağım.
Örnek vermek açısından bir kullanıcıyı disable etmeyi deniyorum.

Access is denied hatası .


Gördüğünüz gibi yetkisiz kullanıcılarda ilgili panellere giriş yapabilmekte. Hem Admin paneline hem  Helpdesk paneline.  Default olarak kurulumla beraber açık gelen bu özelliği hemen kapayalım.
Özelliği kapayacağımız  ve Web Tabanlı kısıtlamaları yapacağımız alanın ismi  Web İnterface Customization alanı.



Uygulamayı çalıştıralım.
Açılan ekrandan öncelikle Hangi erişim paneli için işlem yapacaksak yani özelleştirme yapacaksak bu  Panelin kullanıcısı tipini belirlememiz gerekir.  Web interface customization ilk açıldığında administrator interface type ile açılır.


İlk olarak Administrator web interfaceine erişecek kişileri belirleyelim.
Web İnterface Configuration penceresinde  Access Control alanına geçiyoruz.
Aşağıdaki resimde göreceğiniz üzere  Allow access for all users seçeneği default olarak etkin olduğu için tüm kullanıcılar Hem Administrator Hem Helpdesk paneline erişim sağlayabiliyor.


Öncelikle Domainim içerisinde 2 Adet Security group oluşturacağım. Sebebi ne dediğinizi duyar gibiyim J  1. Security Group  Administrator Web interfaceine erişecek kullanıcıları kapsayacak.
2. Security group ise Helpdesk paneline erişecek kullanıcılarımızı kapsayacak. Benim projemde ben 2 grup üzerinden örnekleme yapıyorum. Siz daha farklı  çözümler üretebilirsiniz. Örneğin, Helpdesk  web alanına sadece Domain Users erişsin veya X bir grup üyeleri erişsin gibi.
Grupları aşağıdaki isimlerle oluşturdum.



 Şimdi Administrator Web interfaceine erişmesi için gerekli olan grubumu yetkili hale getiriyorum.


Artk sadece Administrator Web interface ine bu grup üyeleri erişebilecek.
Hemen önceden giriş yapabilen Hasan dimdik  kullanıcı ile giriş yapmayı deneyelim.


Yetkilendirmemiz başarılı J
Fakat Domain Administrator kullanıcı ile de giriş yapmayı denerseniz aynı hatayı alacaksınız.

Çünkü Administrator kullanıcı da bu grubun henüz üyesi değil.



İlgili gruba administrator kullanıcısı ekleyerek test ediyorum.



Administrator kullanıcısı grup üyeliği sonrası giriş gerçekleştirebildi.
Yani Administrator Web interfaceimizi belirlediğimiz grup üyelerinin erişebileceği hale getirdik.
Şimdi aynı işlemi  helpdesk web interfacei için yapalım.
ADAXES Web İnterface Customizationı  açıyorum bu sefer  İnterface Type olarak Helpdesk kullanıcı arayüzünü seçiyorum.
Tekrar Access Control alanına geçerek düzenlemeyi gerçekleştiriyorum.
Default ayarlar aşağıdaki gibidir.


Bu alana ADAXES_HelpDesk_Users  Security grubunu ekleyerek erişime yetkili hale getiriyorum.


İşlemimiz aşağıdaki resimden anlaşılacağı üzere başarılı. Çünkü Hasan dimdik kullanıcısı eklediğimiz grubun üyesi değil henüz.


Hasan.Dimdik kullanıcısını ve Emre Aydın kullanıcısını ADAXES_Helpdesk_users grubuna ekliyorum.
Ve kullanıcılarla test işlemi gerçekleştiriyorum.




İşlemlerimiz başarılı.
ADAXES Admin ve Helpdesk web interfacelerine erişimi belirlediğimiz grup üyelerine açık hale getirdik.
Bundan sonra yapacağımız işlemlere başlayabiliriz.
Öncelikle Helpdesk  Arayüzüne giren kullanıcılarımızdan  aşağıdaki resimde göreceğiniz “Basket” ve “Favorites “ sekmelerini kaldıralım.

Adaxes Web İnterface Customization tolunu çalıştıralım aşağıdaki alana geçerek işaretli olan 2 Seçeneği kaldıralım.


Tekrar giriş yaparak test edelim.


İşlem ok dir. J
Diğer değiştirmek istediğim seçenek ise “Search”  opsiyonundaki fazlaca listelenen seçenekler J
Search kısmına gelip arama yapmak isterseniz size sayısız seçenek sunacaktır.
İsterseniz inceleyelim.


Bu uzunca listeyi biraz kısaltalım. Tabii ki sadece Helpdesk kullanıcıları için dilerseniz Admin arayüzünü kullanacak kullanıcılar içinde kısaltabilirsiniz.
Adaxes Web  İnterface Configuration Toolunu çalıştırıyor ve Search kısmına ilerliyorum.
Mevut arama kriterlerimiz aşağıdaki gibidir. Listenin neden uzun olduğunu anlıyoruz.


Bu kısımdan gereksiz gördüklerimi çıkararak arama yapmak istediğim kriterleri bırakacağım.
People Search kısmında aşağıdaki kriterler ile arama yapılmasını sağlıyorum.


Test edelim hemen.


İşlemimiz tamamdır.
Şimdiki işlemimiz Helpdesk Ekranında User Create etme seçeneğini ekleme yönünde olsun.
Default kurulum sonrası Helpdesk Ekranında bu seçenek mevcut değil.


Gelin şimdide Helpdesk kullanıcılarının ekranına bu seçeneği ekleyelim. Ama nasıl ?
Öncelikle ADAXES Web İnterface Customization Toolu çalıştıralım.


Açılan menüden  İnterface Type kısmından Helpdesk alanını seçiyoruz ve Configure Home Page Actions alanını tıklıyoruz.


Gelen Penceredeki Home Page Actions kısından mevcut seçenekleri görebiliriz. Gördüğünüz üzere Create User seçeneği ekli değil.


Add seçeneği ile ilerleyelim. Gelen Select Action  type kısmında Create New  User seçeneğini seçelim.



İsim ve açıklama kısmını istediğiniz gibi özelleştirebilirsiniz. Ben default haliyle bırakıyorum.


Gelen Target OU, Container Selection ekranında ise User Create etme işleminin hangi OU veya Containerlardan yapılacağını seçeceğimiz ekrandır.
Default hali aşağıdaki gibidir. Seçim yaparken çok dikkatli olmalıyız. Bölgesel ve coğrafi departman bazlı delegasyon yapacaksak bu ekranda yapacağımız yanlış yapılandırmalar sonucu istemediğimiz seçenekleri yetkili kullanıcılarımıza sunabiliriz veya kısıtlayabiliriz.


Bu listedeki seçimim aşağıdaki gibi olacaktır.


Bu seçimle şunu demiş olduk User Create etmek isteyen kullanıcıyı öncelikli olarak bulunduğu OU ve  bulunduğu OU biriminin bulunduğu üst ou lara zorla.
Parametreleri nasıl belirlediğimi merak edenler View Examples kısmından örnekleri okuyarak belirledim.

Next il e ilerlediğimizde gelen ekran Form Customization ekranı . Default olarak bırakıyorum. Nedir diye merak edilirse  User Create ederken bir çok option bize sorulur örneğin, Departman bilgisi telefon numarası manager ismi vs. istersek custom formlar oluşturarak hangi kriterlerin bize sorulmasını belirleyebiliriz. Bu konuya yazımın ileriki serilerinde gireceğim için Default Form haliyle bırakıyor ve Finish diyorum.


Bu işlemden sonra tekrar Helpdesk ekranına giriş yapmaya yetkili kullanımız olan Emre Aydın kullanıcısıyla girdiğimizde  “Create User”  seçeneğinin gelmiş olduğunu görüyoruz.


Evet arkadaşlar yazımın 2. Bölümünü burada noktalıyorum. 3. Bölümde delegasyon ve diğer gelişmiş ayarları ele alıyor olacağım.



































Hiç yorum yok:

Find UAC GPO

 Merhaba, Aşağıdaki PS script AD ortamındaki tüm GPO’ları tarar ve UAC ile ilgili ayarları içerenleri bulur. Yüzlerce GPO olan ortamlarda za...